Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy az olyan nagyon egyszerű, mindenki számára elérhető képesség esetén, mint a kisiskolás korunkban elsajátított írásnál, mi a bánatnak van szükség stratégiára?

Nos, levélírásnál, jegyzetelésnél, bevásárlólistánál nem kell stratégia, de ha pénzt is akarunk keresni az írással, akár közvetve, akár közvetlenül, akkor egy cetlinél nagyobb távlatokban kell gondolkodni.

Mi is az a stratégia?

Ha nagyon konyhanyelven akarom megfogalmazni – ez egyébként a kedvenc nyelvem :)) -, akkor a startégia egy igen erős és feszített célhoz vezető, hozzávetőlegesen pontos – mérföldkövekkel telerakott, de akár leágazások lehetőségét is fenntartó – útvonal előzetes kijelölése.

Mint mikor beütöm a GPS-be az úticélt, és kiválasztom, hogy autópályán akarok-e menni, vagy beleférnek a földutak is, a gyorsaságra törekszem-e, vagy a rövidségre, netán az ECO mód a szívem csücske.

A stratégia onnan ismerhető fel a hétköznapokban leginkább, és akkor válik valódi stratégiává, amikor nemet mondunk bizonyos dolgokra.

Például eldöntöd, hogy minden nap kampányolsz az email feliratkozóidnak meg a közösségi médiás követőidnek is, aztán jön egy olyan lehetőség, hogy társulj be egy teljesen független projektbe, amivel jó eséllyel valaki más malmára hajtod a vizet. (Szóval megkeresnek valami ellenállhatatlan lehetőséggel.)

Ha erre a beeső lehetőségre nemet tudsz mondani, akkor volt és van stratégiád, és mész tovább az előzetesen kitalált úton akkor is, ha csak néhány mérföldkövét látod előre. Ha igent mondasz (kb. minden ilyen húdeszuper lehetőségre), akkor nem volt stratégiád. 

Stratégiai játékoknál ez úgy néz ki, hogy eldöntöd, hogy támadsz, de aztán mégis inkább védekezésre berendezkedve fejleszted az egységeidet: falakat emelsz, őrtornyokat raksz le, katonákat meg nem “termelsz”. Hát az akkor nem stratégia volt, hanem futó ötlet, ami a következő percben el is illant.

Ha a GPS-ben a gyors, megállás nélküli utat választjuk például a tengerpartra való elutazáshoz, akkor nagy valószínűséggel az nem lehet egyben rövid is, meg környezetbarát IS, meg látnivalók tömkelegével teli is.

Ha a rövid utat választjuk, akkor az valószínűleg nem lehet az autópálya az út szinte teljes hosszában, hanem nagy eséllyel lesznek benne akár még földutak is.

A stratégia tehát egy előre jól kirajzolódó, tervezett útvonal, közbeeső mérföldkövekkel, amely úthoz tartod magad, mert te tudod előre, hogy ennek az útnak a végén vár az eredmény. 

Szövegírási stratégia

Amikor a szövegírási stratégiáról beszélünk, akkor a következőkkel kell tisztában lenned:

Mit akarsz elérni a szöveggel? Vagyis mi a célod a szöveggel?

– Érdeklődést akarsz felébreszteni olyan emberekben, akik már régóta olvasnak tőled?

– Vagy olyanok érdeklődését akarod felkelteni, akik még sosem találkoztak a neveddel, de lehet, hogy még a témával sem?

– Esetleg egyenesen vágyat akarsz gerjeszteni azok iránt a dolgok iránt, amikkel foglalkozol? Például úgy, hogy kizárólag a problémákról beszélsz?

– A nevedet akarod örök érvényűvé tenni és terjeszteni a nagyvilágban?

– A szöveggel pénzt is akarsz keresni? Hány lépésben? Egyben vagy többen? (Ez utóbbi esetén az első megszólításnál még nem kell eladni, de a figyelmet el kell csábítani.)

– Közösséget akarsz építeni magad köré? Ebben a közösségben hierarchikus viszonokat is ki akarsz alakítani?

– Szórakoztatni akarsz? Vagy épp csak annyi a célod, hogy egyéb más – stratégiai – elfoglaltságaid közben életjelet adj magadról a világ számára?

Ezeket a célokat muszáj tisztázni, de ezzel még nem vagyunk készen.

A szövegírás a legtöbb embernél ESZKÖZ, tehát nem is biztos, hogy elsődlegesen szövegírási célokat kell felállítani, hanem vállalkozási, vagyis ÜZLETI célokat.

– Mennyi bevételt akarsz?

– Ehhez hány vevőre van szükséged?

– Ha egy írásoddal teszem azt egy vevőt tudsz szerezni, akkor hány írásra van szükséged, hogy elérd a kitűzött vevőszámot? 

– Tudsz olyan szöveget írni, ami által vásárlásra bírod az Olvasót?

– Hogyan fogod eljuttatni az emberekhez az írásaidat? (technikailag)

– Mi van, ha belehúz a konkurencia is? (Bele fog.)

– Mekkora szeletet akarsz magadnak a piac tortájából?

Ahhoz, hogy átlásd, milyen módon kell használnod a szövegírást, először ezekkel a gondolatokkal érdemes foglalkoznod. Ezek egyben feladatok is.

Ha csak kósza sugallatként átfutnak ezek az agyadon, már előrébb tartasz, mint sok vállalkozás, akik ész nélkül íratják a szövegeiket, átfogó – stratégiai – szemlélet nélkül.

Sokan hiszik azt, hogy mostanság kizárólag a Facebook-on kell nyomulni – ott is főleg csoportokban, kiegészítve élőzésekkel, meg egyéb, rövid videós platformokkal -, mert
az a menő, meg az a buli, meg az a hűdenagyonkirályvállalkozásvagyok mérőfoka.

De aki próbálta már, az tudja, hogy még sokszázezer rajongóból és követőbőel sem biztos, hogy könnyen lehet pénzt csinálni…

Neked elég naponta 100-200 látogató a WEBOLDALADON, hogy megélj belőle!

Ha átfogó képet akarsz az értékesítési és marketing alapelvekről, hogy igazi stratéga lehess, és kiemelkedj a minden koncepció nélkül, ingyen, vagy éhbérért éjjel-nappal a követők lelkét masszírozó látszat-influenszerek közül, akkor ezt nézd meg:

ELADVA! 2.0 – online stratégiák és megoldások a 4. ipari forradalom kellős közepén>>

Szeretettel, 

Vidi Rita

Ui.: Szerinted nekem van stratégiám? :))

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

error: Nincs lehetőség kimásolásra.