Egy weboldalon a minőségbiztosítás alapvetései szerint egymillió hibalehetőséggel kell szembenéznünk, kisebbekkel-nagyobbakkal egyaránt, sőt, egyszerre többel is. Sokkal. De mindig, minden kornak megvannak a maga típushibái, amiket érdemes koncentráltan elkerülni, persze csak akkor, ha egy névjegy hatékonyságát meghaladó weboldalt szeretnénk üzemeltetni, amin például az értékesítést is szeretnénk letudni.
Most vegyük végig a mai legtipikusabb weboldal hibákat, és azt, hogy hogyan kell ezeket elkerülni.
Ezek a hibák ma végzetesek lehetnek egy vállalkozás számára, ezért kéretik komolyan venni az alábbiakat.
Weboldal hiba 1.
Nem frissül rendszeresen, sőt kifejezetten gyakran a tartalom a weboldalon.
a.) Ahhoz, hogy a látogatók rendszeresen vissza akarjanak járni az oldaladra, rendszeres publikálásra van szükséged, mert ők a folyamatosan megújuló minőségi tartalmat keresik. Ha ezt nem veszed figyelembe, és nem jelentetsz meg rendszeresen új tartalmat az oldaladon, akkor egyszer jár nálad egy látogató, többször nem, mert azt fogja látni, hogy nem érdemes visszanéznie a jövőben, és nem is fog jönni többé. Márpedig egy lépésben elcsábítani valakit, hogy aztán örök hűséget esküdjön, egyenlő a lehetetlennel.
b.) Ha nincs rendszeres publikálás az oldaladon, és eltalál hozzád egy látogató, akkor nem tud továbbolvasgatni, pedig biztosan szeretne. Biztos te is jártál már úgy, hogy egy-egy témára rákeresve elvetődtél olyan remek oldalakra, ahol órákat töltöttél el végül az összes cikket átböngészve, lementve, vagy akár kinyomtatva. Ha nincs rendszeres publikálás a weboldalon, akkor a nagyon érdeklődő, csillogó szemű látogatók nem tudnak visszaolvasgatni hosszasan és alaposan, és ez által nem tudnak elköteleződni irányodban.
c.) Kezdő – most induló – oldalaknál a „hónapokon keresztül napi LEGALÁBB egy cikk” az alap célkitűzés, ami biztosan eredményeket fog hozni. Ha ennél alább adod úgy, hogy még ügyfeleid sincsenek, akkor soha nem is lesznek.
d.) Bejáratott oldalaknál a heti 2-3 cikk az alapvetés. Ha ennél ritkábban írsz az oldaladra, akkor igyekezz felhozni magadat erre a szintre, mert a verseny irtózatos!
Weboldal hiba 2.
Nincs mély tartalom a cikkekben, és úgy beszélsz a szakterületedről, hogy senki ne értse, vagy olyan információkat közölsz, ami senkit nem érdekel.
a.) Elismerem, hogy óriási művészet úgy beszélni valamiről, hogy közben nem mondasz semmit – én például sosem lennék képes rá 😉 –, de ez nem célravezető egy vállalkozás esetében. Najó, talán egy bűvész-vállalkozás esetében igen ;). Beszélj rébuszokban akkor, ha a konkurenciáddal csevegsz, de egyébként meg beszélj konkrétumokról, mert különben a látogató azt fogja érezni, hogy te magad is bizonytalan vagy a mondanivalód kapcsán, vagy netán irigy vagy. Nem is tudom, melyik a rosszabb…
b.) Ha kiadod a szakmai titkaidat, ha sokat írsz arról, hogy mit kell csinálni, és rendszeresen arról is publikálsz, hogy hogyan, akkor semmi sem ment meg attól, hogy a téma szakértőjévé válj az olvasók szemében. Ez főnyeremény – lenne, ha végre elárulnál minden apró kulisszatitkot, amire kíváncsiak az emberek, így a potenciális ügyfeleid.
c.) Azzal nem leszel szakértő senki szemében, ha minden bekezdésben kiemeled, hogy „én, mint XY terület szakértője”, majd ezek után mondasz valami sablonosat. Pff! Ne te mondd már meg, hogy te szakértő vagy, beszéljenek helyetted a tetteid és az írásaid! Ha nem akarsz szakértőként tetszelegni, az is lehet egy út, csak az az út göröngyös, és sokszor sehova sem vezet.
Weboldal hiba 3.
Nincs hasznosanyag-tartalom a cikkekben, nem mész tovább az általánosságnál. Így aztán soha, senki nem fogja megosztani másokkal.
a.) Te milyen cikkeket szoktál megosztani? Szerintem azokat, amiket hasznosnak találsz. Amikből tanulsz. Azért osztod meg, mert a társadalom hasznos tagja akarsz lenni. Mindenki hasznos akar lenni, mert ettől jól érzi magát. Add meg az Olvasóidnak a „hasznos vagyok a társadalom számára” érzését azzal, hogy olyan cikkeket írsz, amik valóban hasznosak, és megosztásra érdemesek.
b.) Tanítsd is az Olvasóidat! Sokkal könnyebb azoknak eladni, akik már tudnak annyit a témádról, hogy ÉRTIK, miről beszélsz. Illetve sokkal könnyebb úgy eladni, hogy már nyilvánvalóan egy nyelvet beszéltek az érdeklődőiddel. Szórd két kézzel a tudást, és cserében hűséges követőket, és lelkes vásárlókat fogsz kapni.
c.) A rideg és száraz termékleírások kora már ezer éve lejárt! Igen, van helye és ideje a termékjellemzők felsorolásának, de az összes szöveg és egyéb tartalom arányához képest a termékleírás kb. 5%-ot tehet ki, de ez a szám is műszaki cikkekre vonatkozik. Egy egyszerű kézműves terméknél pár szónál nem kell több a leíráshoz. Minden másra ott a kreatív értékesítési szöveg, ami végigviszi a vásárlási folyamaton az Olvasót/látogatót, tehát ezt kell használnod, nem az adatokat!
Weboldal hiba 4.
Nem írsz történeteket.
a.) Mi tanít a leginkább? A történet. Gondolj csak a mesékre! A leghatékonyabb erkölcsi és morális példákat annak idején a mesékkel szívtuk magunkba, és teszik ezt ma is a gyerekek, de felnőttként is rengeteget profitálunk a sztorikból. Hit, hűség, szeretet, bátorság, önfeláldozás, talpra állás a kudarcok után – ezekre mindenki kíváncsi, még 99 éves korában is. A történeteknek hatalma van felettünk, és ha hatni akarsz másokra, semmi másra nincs szükséged, mint történetekre. Mi történt (valakivel)? Mi a tanulság? Mi NEM tanulság? Írj sztorikat, ha már kifogytál a kulcsszavak halmozásából (végre) :).
b.) Mi ad el téged, mint szakértő vállalkozót, aki a szakmája csúcsragadozója? Szintén történet. Sajátod és másoké. Vannak esettanulmányaid ugye? Hát akkor írj róluk rendszeresen, oszd meg az Olvasóiddal, hogyan jártál te, még kezdő korodban, vagy hogyan jártak mások – ügyfeleid –, hogy nekik már ne kelljen abba a folyóba belelépniük, és elkövetniük olyan hibákat, amik az információk birtokában elkerülhetőek.
c.) Oszlasd el a tévhiteket! Rengeteg hiedelem, sztereotípia tartja sötétségben az embereket, hát világosítsd fel őket történetekkel, mert a történetek szereplőivel automatikusan azonosulni fognak, így az általad sugallt konklúziót is önként a magukévá teszik.
Weboldal hiba 5.
Nem mondod meg a tutit.
a.) Ha senkivel sem akarod összeakasztani a bajuszt, akkor ugyanaz a huszadrangú akárki leszel, mint az iparágad többi szereplője, és semmi sem fog megkülönböztetni tőlük. Nem lesz egyéni karaktered, az Olvasóid meg gyakorlatilag össze fognak keverni valaki mással (vagy több mással). Ha meg mered mondani a tutit – a te saját meglátásaidat, a véleményedet –, ha mersz az élére állni a különutas véleményednek, azzal sokkal elhivatottabb követőket és Olvasókat fogsz szerezni, mint a „jajhátnemistudom” hozzáállással.
b.) Ha nem vagy elég különleges a szakmádon belül, akkor nemcsak az Olvasók fognak félvállról venni, de a szakma is. Nem fogsz számítani. Nem tudom, kell-e azt magyaráznom, hogy azok, akik számítanak, végül sokkal több pénzt visznek haza…
Pusztító ma azokat a hibákat elkövetni a weboldalunkon, hogy
- nem frissíted az oldaladat gyakran,
- ha olykor-olykor publikálsz, akkor csak karcolgatod a felszínt, és nem mondasz semmit, vagy csak céltalanul vekengsz,
- nem használod a történetek erejét,
- és félsz kimondani a véleményedet, mindenkinek meg akarsz felelni, senkinek a tyúkszemére nem akarsz rálépni, nehogy valaki megsértődjön.
A weboldal ma a vállalkozás szócsöve, saját médiája, legfőbb közlési platformja.
Ha ezt az öt pusztító hibát elköveted, szerintem hamarosan lehúzhatod a rolót.
Én szóltam.
Mi lehet tartalom? Csak szöveg?
A legjobb a szöveges tartalom, de lehet igazából bármi: videó, egy pár mondatos felvezető szöveggel, fotógaléria némi magyarázó szöveggel, ábrák, grafikonok, de akár hangfelvétel is.
Tételezzük fel, hogy minden egyes újonnan publikált tartalom hoz neked egy új vevőt. Hány tartalomra van szükséged tehát? Minél többre ;).
Mindent megtanulhatsz az online vállalkozás csínjáról-bínjáról ezzel a képzéssel>>