Szerencsére nagyon sok lehetőséged van akkor, ha közösségi oldalakat akarsz a vállalkozásod megjelenésére marketing csatornaként, reklám “felületként” használni.
Mindenképp el kell választanod a saját személyes preferenciáidat attól, hogy hol érdemes az üzlettel megjelenned. Lehet, hogy minden közösségi oldalt utálsz használni és nyűglődésnek éled meg az ezeken való megjelenést, publikálást, és már a platform használatának tervezgetését is, de nem ez kell, hogy dominálja a marketing döntéseket!
“Mindenki magából indul ki” – tartja a mondás, de a marketing csatornák esetében ez bődületes nagy hiba, ha magadból indulsz ki.
Miből kell kiindulni egy közösségi média/oldal marketing platformként történő megválasztásakor?
Egyetlen egy dologból: el tudom ott érni hatékonyan a célközönségemet vagy sem?
Mindenhol el tudod érni a célközönségedet, de nem mindegy, hogy milyen számban, milyen áron, milyen hatékonysággal, milyen megtérüléssel!
Nagyon sok mindent figyelembe kell venni a közösségi oldalakon való megjelenésnél, de 2023-ban, ebben a nagyon árérzékeny és költségérzékeny időszakban én azt javasolnám, hogy elsősorban azt vedd figyelembe, hogy az adott közösségi oldalról érkező látogatók, érdeklődők végül milyen arányban fognak konvertálni.
Konvertálás: az a folyamat, amikor a megcélzott személy az értékesítési tölcsér jól elkülöníthető szegmenseinek különváló részein áthalad (reményeink szerint egyiken a másik után).
Például látogatóból visszatérő látogatóvá válik, vagy feliratkozóból vásárlóvá.
Nemcsak a “Hopp, meglátta a FB posztunkat és máris vásárolt” konverziók léteznek, hanem ez egy folyamat, aminek a lépéseivel, irányával érdemes tisztában lenni.
Itt találsz erről egy részletes oktatóvideót: Hogyan lesznek a látogatókból vevők? Konverziók 1>>
Ahhoz persze, hogy maximálisan tisztában legyél azzal, hogy az egyes közösségi média felületekről érkező látogatók/érdeklődők milyen arányban konvertálnak további szintekre, ahhoz saját adatok kellenének. Ezek hiányában arra tudsz alapozni, hogy elteszed a kis buksidba, hogy egy lépésben mostanság gyakorlatilag zéró az esélye annak, hogy egy közösségi médián böngészőt vásárlóvá konvertálj.
Tehát alapból sok lépésben (folyamatban) kell gondolkodni, és ha így gondolkodsz, akkor már kedvezőbbek a közösségi médiás lehetőségek is.
A legjobb azt tervezni, hogy FELIRATKOZTATOD email listára a közösségi médiából érkező látogatókat.
Ennek a konverziós aránya nem 0, mint a vásárlás esetében, hanem ha biztosra akarsz menni, akkor kalkulálhatsz 10%-kal, de lehet ez akár jóval több, akár 90% is.
Azért ez elég jó szám, nem? Ezen az oldalamon jelenleg 75%-os a feliratkozási konverzió: Iránytű>>.
Az elérés nem látogató 2023-ban sem
Az, hogy hányan tekintették meg a videódat a Youtube-on, vagy hányan látták a FB posztodat, esetleg hányan szivecskézték az Insta posztodat, netán hány ember előtt pörgött át a történeted a TikTok-on, az üzletileg még semmit nem jelent. A lényeges információ a konvertálás szempontjából az, hogy hányan mentek el végül a weboldaladra tovább érdeklődni, feliratkozni (aztán majd vásárolni egy több lépéses folyamat végén).
Az üzletnek konverzió KELL.
A konzerziókból már viszonylag gyors lépésekben lehet ÜZLETI EREDMÉNY, a puszta elérésekből még viszont csak maximum marketing kiadás lehet.
Mindig konverziókban gondolkodj!
Az is konverzió persze, hogy a vadidegen, ismeretlen Facebook-ozóból végül az illető majd lájkolja a posztodat, esetleg még követni is kezd, de üzletileg ez még nagyon messze van attól, hogy csengessen a kassza nálad! Ha bevételt akarsz termelni, akkor mindig ez lebegjen a szemed előtt, hogy: üzleti eredmény.
A közösségi média nagy baja még mindig, 2023-ban is – és 2024-ben is
A közösségi médiának az a nagyon nagy baja – és ezt nem elrettentésből mondom, hanem tudatosításból –, hogy irtózatosan meg tudja nyújtani az alap konverziós folyamatot.
- Nagyon könnyű túlságosan is sokat foglalkozni azzal, hogy a hatalmas nagy homogén közönségtömegből kiválogassuk a kiváló tartalmainkkal és a rendszeres publikálással (na meg olykor némi hirdetéssel) a témánk iránt érdeklődő, csillogó szemű embereket.
- A közösségi média bizonyos felületeivel további óriási probléma, hogy nemcsak nehéz kiválogatni a problématudatos embereket – akikre a vállalkozás alapozhat –, hanem ezek az oldalak még el is feledtetik a problémákat!
Bizonyos közösségi oldalak konkrétan búfelejtőként funkcionálnak.
Ez olyan, mintha egy kocsmában, vagy mondjuk egy színházi előadáson, vagy egy retro disco-party kellős közepén akarnál az értelmes, szép, problémamegoldó dolgaiddal kampányolni. Ha nem is zavarnának el azonnal, azért az “Ahha, persze, szép próbálkozás.” nézést megkapnád, abban biztos lehetsz.
Tehát szempontok, amiket figyelembe kell venned, mielőtt óriási erőforrásokat delegálnál egy-egy platformba:
- Elérem itt a célközönségemet? Tényleg elérem, vagy csak reménykedem benne?
- Konverziós arányok rendben vannak/lesznek?
- Búfelejtő vagy nem búfelejtő ez a platform a felhasználók számára?
Az alábbi közösségi oldalakon érdemes építkezni 2023-ban és 2024-ben is
Tudom, hogy te is erre gondoltál kapásból, meg is értem. A Facebook-on abban gondolkozz, hogy közösséget ÉPÍTESZ.
- A rajongói oldalad mellé tegyél csoportot, az a legjobb, ha problémacentrikus témákra tudod ez utóbbit építeni.
- Szervezz eseményeket, élőzz, ha van hozzá affinitásod.
- Ne erőltesd azt, amiben nem vagy jó, vagy nem fenntartható számodra, mert ez utóbbi esetben csak szalmalángként fognak ezek működni, aztán meg kudarcként éled meg.
- Amikor megtervezed a kampányaidat, akkor középtávon gondolkozz. Ami ma jó ötlet, az jó lesz jövő ilyenkor is? Lehet a kampányra építkezni, vagy most csak egy hype-ot tudsz elérni? (Az is jó, csak legyél tisztában a korlátokkal!)
- A posztok legyenek változatosak, érdekesek, olykor viccesek, legyen sok edukálás a posztokban, és legyél jelen hozzáértő-szakértő online személyiségeddel a komment szekcióban is. Nem kell véka alá rejteni, hogy cég/vállalkozás vagy.
Megvan a módja a közösségi oldalak gyors felhúzásának, és a csoportok gyors növelésének 2023-ban és 2024-ben is, tehát ha erre rákoncentrálsz, akkor működni fog.
A Facebook-ról még most is remekül lehet feliratkozókat gyűjteni – ez a konverzió nagyon ígéretes tud lenni –, tehát ha van egy csalid, amit email címért cserében adhatsz, az zseniális, akkor ki tudod hozni belőle a maximumot.
Youtube
A Youtube-ra nem közösségi oldalként tekinteni konkrétan vétek.
Az egyik legjobb platform arra, hogy vonzóvá, elérhetővé, közelivé, érdekessé, követendővé tedd a vállalkozásodat.
Ha a csatornád elér egy bizonyos feliratkozószámot, akkor megnyílik a Közösség modul is számodra, ahol blogolhatsz is akár, de legalábbis minden posztot, amit felteszel a FB-ra, az mehet oda is.
Sok-sok, témád iránt érdeklődőt lehet elérni ezekkel a Közösség posztokkal, de lehet szavaztatni is, tehát közönségkutatást is csinálhatsz itt. Az persze alap, hogy rendszeresen kell videókat posztolni, tervezz egész nyugodtan kezdetnek eleinte csak kéthetente egy videót, aztán csökkentsd a megjelenések közti időt, ha ráérzel az ízére.
Ne ess a csatornaméret és a nézettség csapdájába, mindemellett koncentrálj a konverziókra!
Gondolj bele, ha egy videódat csak egy ember látja, de ő VÁSÁROL, akkor máris te vagy a legsikeresebb Youtube-er, mert 100%-os az üzleti eredményben elért konverziód :).
Sajnos rossz hírem van: konverziók szempontjából csupán ezek ketten a legjobb választások.
De azért vannak a “futottak még” kategóriában is jó páran, bizonyos üzleteknél ezekkel is érdemes lehet foglalkozni, csak ezekből nagyon nehéz valódi, elköteleződés jellegű konverziókat elérni.
Érdemes az alábbiakra kiegészítő lehetőségként gondolni, elvégre ha a fenti két platformra készül tartalom, akkor kis csápként az alábbi felületeken is lehet azért építkezni, de ezekre stabil marketing csatornát nagyon nehéz alapozni. Tehát ezekre elsősorban kiegészítésként gondolj!
Plusz tipp: minden platformon foglald le a cégneved, márkaneved nevére szóló fiókot, akkor is, ha nem akarod használni, nehogy valaki elhalássza majd előled.
Magyarországon nagyon alulteljesít a Twitter. Lehet persze jó kampányokat itt is felmutatni, de itt viszonylag kevés felhasználó van és meg mernék rá esküdni, hogy az aktív tagok többségükben férfiak. Ezt tudatosítva jól lehet használni természetesen.
TikTok
Korlátozó algoritmusok nélküli világ (ja, hát persze), ahol egymás után pörögnek a főként rövid videók. A búfelejtők nonplus ultrája, tehát hacsak nem a 12 évesek a célközönséged, úgy egyébként nem érdemes vele erőlködni. Ha fiatalítani akarsz a célközönségeden, akkor egy kis, cuki fiókot egész nyugodtan tarts fenn itt magadnak. A TikTok át tudja delegálni a FB ismerősöket is, tehát ha ismerősként gyűjtöd a potenciális ügyfeleket vagy ügyfeleket is, akkor ez itt egy plusz elérési platform lehet, ami kampányokban nem mellékes.
Maximálisan búfelejtő, agyzsibbasztó platform, ahova lelazulni, problémát felejteni és esetleg celebekben gyönyörködni (hozzájuk közelkerülést imitálni) járnak a népek. Nagyon szűk szegmenseket el lehet itt érni hirdetéssel (ha jól van célozva) illetve a FB-kal összekötve jó és praktikus kiegészítés, mert akkor egy füst alatt intézed az Instázást is, és a hirdetések is megjelenhetnek itt (ezt a FB vezérli, mikor ott hirdetést indítasz, akkor alapból az Instagramra is kiteszi a hirdetéseket). Ezt ne hagyd ki, de konverziók szempontjából külön tartalomfejlesztést ide nem érdemes tervezni.
Rendszeresen kérdezgetnek az ügyfeleim, olvasóim, hogy “Rita, te miért nem vagy fenn a Linkedin-en?”
Anélkül, hogy elmesélném, hogy voltam itt jó sokáig, jó sok kapcsolattal, aztán töröltem magam jó pár éve, mert meguntam, hogy mindenki csak önmagát futtatja :), azt szoktam mondani, hogy “MÁR nem vagyok fenn.” A fentiek fényében gondold inkább végig az alábbiakat:
Milyen konverziókra lehet a Linkedin-en számítani?
Vásárlókra lehet? Nem.
Feliratkozókra lehet? Nem, hacsak nem a konkurensek a fő célközönséged.
Mit lehet a Linkedin-ről konvertálni? Megmondom: új állást magadnak, vagy új munkavállalót magadnak.
A Linkedin olyan, mint a profession.hu, csak közösségibb körítéssel.
Biztos még beszállítókkal, üzleti partnerekkel is jól lehet itt kontaktolni, de az értékesítési folyamatodban van célként kitűzve ilyesmi a konverzióknál?
Ha nincs, akkor oké, legyen itt egy profilod, de ennyi.
Ha állást keresel, akkor nem csak ennyi, de most marketing csatornákról beszélünk a VÁLLALKOZÁSOD számára, nem pedig álláskereső platformokról.
Szép képekkel operáló vállalkozások – és különösen webshopok számára, akiknél főként női a célközönség – számára lehet értelme a Pinteresten építkezni, de egyébként amit csak lehet, érdemes automatizálni : API kapcsolaton keresztül weboldallal összekötni és hagyni, hogy tegye a dolgát magától, külön emberi beavatkozás nélkül.
Bizonyos kampányoknál, amikor főként nőkre célzol, érdemes lehet tesztelni a Pinterest hirdetéseket, de erre stabilan és hosszú távon nem lehet üzleti eredményeket alapozni a vállalkozások 99%-a számára, úgyhogy ezt az egyébként csodálatos felületet így tekintsd, hogy van akinek jó lehet, de a többségnek nem az!
A Reddit váltotta fel az utóbbi években a tematikus és szabadon beszélgetős fórumokat. A Reddit-et lehet reklámozni is, de előtte érdemes felmérni a témád iránt érdeklődők demográfiai jellemzőt úgy, hogy figyeled a tematikus posztokat és kommenteket is. Ha még senki nem érdeklődik a témád iránt, de szerinted sokakat érdekelhet, akkor készíts úgynevezett subredditet, ami gyakorlatilag egy alfóruma a témának, és építs közösséget! Ossz meg posztokat, beszélgess, indíts AMA-kat, válaszolj a kérdésekre, és kapcsolódó subokon esetleg terjeszd a saját subod hírét-nevét. Sokat kell foglalkozni a közösségépítéssel, de tanácsadóknak például remek lehetőség a saját személyes márkájukat a Redditen is megtámogatni. Számolni kell vele, hogy elő-előfordulnak trollok is, de a subodat te moderálod, beállíthatod a játékszabályokat, és kitilthatod a kellemetlenkedőket. A Redditen mindenki álnéven van általában, ezen ne lepődj meg :).
Lehetne még folytatni a sort egy csomó közösségi oldallal, de ezek Magyarországon alig-alig használatosak, így az “hatékonyan elérem itt a célközönségem” kérdésre azoknál biztosan NEM a válasz, tehát felesleges rájuk még karaktert is pazarolni sajnos.
Az igazság az, hogy nem bővült a választék 2024-re a közösségi oldalak marketing erejét tekintve.
Koncentrálj szerintem a Facebookra ÉS a Youtube-ra, és mindig ragadd meg a lehetőségét annak, hogy a látogatók feliratkozóvá konvertáljanak a weboldaladon, tehát adják meg az email címüket, amin keresztül majd már ELADSZ nekik.
Jó munkát!
Rita