Avagy: ha saját piacod van, akkor nincs szükséged célközönségre

Éppen egy nagyon új projekten dolgozunk a családi vállalkozásban, ami annyira újszerű, hogy még alig beszéltünk róla bárkinek is (leginkább azért, mert még hónapok vannak az előkészítő munkálatokból is:)), ugyanakkor az eddig beavatottak mind feltették ugyanazt a kérdést:

– Oké, értem, de ki lesz ennek a célközönsége?

Még az is megkérdezte ezt, aki nemcsak, hogy keni-vágja, mi ez a dolog (ez is olyasmi, mint a jobb agyféltekés írás, elég hosszan kell magyarázni :)), de már felhasználó is igazából.

Hát akkor ennek apropóján tisztázzuk is gyorsan ezt a célközönség mániát!

Nincs szükséged célközönségre!

Arra pláne nincs szükség, hogy az indulásnál már meglegyen a célközönséged!

  • Ahhoz, hogy bármilyen vállalkozást indíts, nem kell, hogy már meglegyen a célközönséged. 
  • Nem kell, hogy jól körül- és leírható célközönsége legyen annak, amit te kitaláltál, vagy éppen kitalálás alatt van.
  • Ha ki is találod magadnak a célközönséget már jó előre, gyakorlatilag 100% az esélye, hogy totál másokat fogsz elérni, bevonzani, kiszolgálni, nem azokat, akikre te gondoltál. Ez még profi vállalkozóként is így van, főleg, ha teljesen új, forradalmi a projekt.
  • Az ilyen “megyeszékhelyen élő és legalább 400 nettót kereső férfiak” meghatározások iszonytató tévutak. Hogy fogsz nekik hirdetni? Megyeszékhely nyomtatott lapjaiban és úgy szólítod meg őket, hogy “Hé te, aki itt élsz és legalább 400 nettót keresel!”? Vagy ezt hogy kell elképzelni? (Eredmény=nulla, ezt előre megmondom.)
  • Tökmindegy a demográfia, de olyan szinten mindegy, hogy eldöntöd, hogy nőknek szolgáltatsz és a vásárlók többsége férfi lesz! Pont ez valósult meg tavaly a webshopomnál is: bár nem volt kőbe vésve, de igazából nőknek szóló termékek voltak ott, de a vásárlók 70%-a férfi volt és nem azért, mert nőknek vásároltak. Hanem mert a termékek – a gyártók részéről nagyon helyesen – nem voltak lekorlátozva egyik vagy másik nemre. Pl. jógahenger. Ne írd elő a nemet, a kort és semmit sem, mert totál tévútra visz ez is!
  • A GONDOLKODÁSMÓD az lényeges lehet, de az sem szorosan. Legyen nyitott az elméje, érdekeljék a frappáns megoldások, legyen problématudata, vágyjon valamire, ami kapcsolódik ahhoz, amit csinálsz és ennyi. Ha ezt megfogalmazod, akár egy ehhez hasonló listába rendezgetve (pl. hogy milyen területen legyen nyitottak új megoldásokra), máris közelebb vagy a valódi üzleti eredményekhez, mint gondolnád.
  • Jézusnak sem volt meghatározott célközönsége. Voltak persze, akik a Megváltót várták, de aztán ők is elámultak ám, hogy hát nem pont ilyesmire számítottak. Jézus mégis tette a dolgát. Neked is ennyi a feladatod, tenni a dolgodat. 
  • És most jön a kulcsgondolat: nem célközönségre van szükséged, hanem PIACÉPÍTÉSRE. 

Építs piacot és mindenki a célközönséged lesz!

Hogyan lehet piacot építeni? Hát sokkal egyszerűbben, mint célközönséget. 

Embereket ugyanis nem tudsz teremteni. De igényt igen.

Tudom, hogy túlságosan egyszerűnek tűnik és a túlságosan egyszerű dolgokról hajlamosak az emberek azt hinni, hogy “á, ahhoz, hogy működjön, bonyolultnak kellene lennie, így ha könnyű, akkor biztosan nem működik”, de a piacépítésben egyetlen üdvözítő út van: a kommunikáció. De megnyugtatlak, tudom bonyolulttá is tenni: stratégiai kommunikáció. Na, így jó? 🙂

Gyorsan el is árulom a hogyant: a csapból is neked kell folynod.

Ennyi a nagy titok.

Így építsd a piacot kommunikációval

Az összes kommunikációs csatornán, amihez hozzáférésed lehet, nyomnod kell az infót arról, hogy

  • Miért szuper fantasztikus az, amit kitaláltál SZERINTED. A lelkesedésedet csak így tudod átragasztani másokra, ha megmutatod.
  • Miért fogja mindenki életét megkönnyíteni?
  • Milyen problémákra ad gyors/tartós megoldást?
  • Milyen előnyökkel számolhat aztán a felhasználó (ügyfél) a problémája megoldása után?
  • Milyen érzelmek kötődnek a problémához (fájdalom, kín, unalom, bűntudat, stb.) és milyen érzelmek várnak rá a megoldás után (fájdalommentesség, öröm, boldogság, kiegyensúlyozottság, siker, hírnév, stb.)?
  • Milyen társadalmi egyéb – első ránézésre nem nyilvánvaló – problémákra ad választ a terméked/szolgáltatásod. Segítek: környezetkímélő? Akkor ne hallgasd el! (Ami pl. online, az biztosan környezetkímélő az offline alternatívával szemben.) Bármitől “mentes” vega, vegán, bio? Ez is folyjon a csapból!
  • Milyen tévhitek övezik azt a témát/piacot, aminek képviselője (lesz végül) a vállalkozásod? Az összes tévhitet sorra veszed cikkekben és lemosod a bármikori konkurenciát a következő 10 évre előre.
  • Milyen menőség, cool-ság, vagy bármilyen más plusz faktor van (vagy lehet) még benne?
  • Ki/mi az ellenség? Bizonyám! Kell beszélni az ellenségről (aki/ami az arctalan konkurencia egyébként) is. Piacot építeni csak úgy lehet, ha körvonalazzuk azt az új világot, amit éppen teremtünk.
  • Ehhez kapcsolódóan: mit írunk fel a zászlónkra, amit a győztes hadjárat után kitűzünk a piacunkra? Mi az ÜGY? Milyen ügyért állunk ki?
  • Mi az egésznek a távlati jövője? Milyen jövőképet tudsz adni az embereknek pusztán a piacod létezésével? (Pl. Milyen hierarchiát tudsz kiépíteni alád szerveződő egyéb vállalkozásokkal?)

Na, ha ezek mind megvannak, akkor a “ki a célközönséged” kérdésre gyakorlatilag soha nem kell válaszolnod, mert elképesztő erővel áramlanak az emberek majd a vállalkozásod felé, a legkülönfélébb társadalmi csoportokból, földrajzi helyekről, és persze mindkét nemből. Megképződik a célközönséged, de sokkal színesebb és árnyaltabb lesz annál, mint bárki ember fia előre el tudna képzelni, és sokkal nagyobb is lesz.

Annak idején, mikor a jobb agyféltekés kreatív írást kitaláltam, akkor totál hülyének néztek, de legalábbis bambán bámultak azok, akiknek elmondtam az ismeretségi körömben, hogy mire készülök. 

Ha szigorú akarok lenni, akkor a kezdeti célközönség a korábbi ügyfeleim voltak. Az első két tréning gyakorlatilag velük volt tele, akik már ismertek korábbról. Az is egy piacépítés eredménye volt, csak még nem a jobb agyféltekés kreatív írás piacé.

De természetesen nem alapoztam arra a projekt jövőjét, hogy majd mindig lesznek ügyfeleim, akik érdekesnek találják ezt is. 

Úgyhogy elkezdtem kommunikálni a jobb agyféltekés kreatív írásról.

85 cikkel, néhány előadással, két rádióinterjúval és néhány rosszakaróval később készen volt a piacépítés. Utána már a franchise-osítás következett. Ja, bocs, könyvet is írtam róla, de ez másfél évvel a kezdés után volt, tehát nem ezzel kezdtem – mielőtt még legyintenél, hogy “ja, akkor felejtős”.

A gond ott van, amikor…

…amikor a százhuszadik senki akarsz lenni valaki más (egyébként éppen haldokló) piacán.

Olyankor vért izzadva leszűkíted a célközönséged olyanokra, akik bár talán léteznek, de elérhetetlenek, mert összesen ha ezren vannak szerte az országban. Ha ez is a kiindulási pont, akkor dolgozz azon, hogy az ezer emberből tízezer legyen, aztán százezer. Ehhez semmi más nem kell, mint megállás nélkül jártatni a szádat a fent felsoroltak szerint.

Egy piac legeldugottabb sarkában relatíve lehetsz sikeres, de az igazán nagy pénz a reformereknél, vagy ha úgy tetszik, a forradalmároknál van a versenyszférában.

Építs új piacot, tágítsd az Univerzumodat! 

Vidi Rita

Piacépítésről is szóló tanfolyamok:

Rés A Pajzson

Gravitáció – tömegvonzó online marketing

ELADVA! 2.0

Perpetuum Mobile Protokoll

Márkaépítés

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

error: Nincs lehetőség kimásolásra.