Új terméket vagy szolgáltatást vezetnél be? Szeretnél egy intenzív, átütő online kampányt csinálni az értékesítéshez? Készítettem egy kis listát, hogy mennyi minden szükséges egy jól teljesítő kampányhoz. Ezt a listát kiteheted a falra, és mindig használhatod sorvezetőként.
Akkor is használd a listát ellenőrzésként, ha az alábbiak nagy része már alapból megvan – pl. weboldal és hírlevélküldő –, mert a cheklisták azért vannak, hogy ne fejből kelljen dolgozni, mert az veszélyes (elég ha a macska felugrik az öledbe dorombolva, és máris elfelejtettél mindent :)).
Alapvető technikai-, értékesítési- és marketingkellékek a jól teljesítő online kampányokhoz – 21 tétel
- Weboldal – tárhely, domain – mindegy milyen, csak működjön, és legyen köze a márkádhoz valamennyire. 🙂 Mivel nem maguktól szállingóznak ide a nagy semmiből az emberek, hanem te fogod céltudatosan küldeni őket, ezért tényleg mindegy milyen, csak működjön technikailag. Sokan leakadnak a domain választáson, hetekig molyolva a csodás név kitalálásán, aztán hónapokig bűvészkednek a honlappal, miközben ebben a brutálisan gyorsan változó világban okafogyottá válhat a tervezett kampányuk is… Ne húzd az időt!
- Motor, ami hajtja az oldalt – wordpress, drupal, joomla, vagy egyedi fejlesztés, ez is mindegy, csak működjön. Webshopokhoz vannak kész megoldások – pl. az UNAS -, nem kell feltalálni a meleg vizet!
- Blog az oldalon – nemcsak kampányhoz kell, de kampányhoz is tudjuk használni, tehát kell, ha eddig nem volt, most már legyen!
- Külön aloldal – landing oldal – a kampányhoz a weboldalon belül – ez egy menüpont az oldaladon, mint itt nálam például az Eladva! 2.0 menüpont, amin a tartalom kizárólag arról az egy témáról és vásárlási lehetőségről szól. Ez nem blogbejegyzés, hanem egy külön, statikus, egyedi, sales, avagy landing oldal – ki minek nevezi.
- Automatizmus a levelek küldéséhez – egyrészt a rendelések kezeléséhez (ehhez jó lesz a CRM rendszered automata levélküldő képessége), másrészt az email listádon szereplő embereknek való email küldéséhez (ezt meg leginkább hírlevélküldő szoftvernek hívják). Ennek tökéletesen kell működnie, ne a kampány alatt akard kitanulni és letesztelni a különböző megoldásokat!
- Kellenek az előre eldöntött időpontok, ajándékok, bónuszok, végső határidők. Gondold végig, mit adsz ajándékba, és milyen esetben – mindenkinek, vagy csak azoknak, akik gyorsan rendelnek, vagy azoknak, akik gyorsan fizetnek? –, mikor indul a kampány, mikor zárul. Mely napokon fogod noszogatni az embereket, és mely napokon nem? Például: minden hétköznap lesz aktivitás, és hétvégente nem lesz. De ez így még kevés, csinálj egy külön kampánynaptárt magadnak erről, jelöld be a kampányolós napokat, a kezdő és befejezési dátumot. A befejezési dátum szentírás, attól ne térj el, csak maximum vis major esetekben. Nemrégiben egy sérülés miatt egy hónappal kitoltam egy már elkezdődött kampányomat, de ilyen az elmúlt 16 évben egyszer fordult elő.
- Fizetési megoldások integrálása az oldalba, ha tervezel különleges megoldásaokat – Paypal, Barion, OTP Simplepay, Paylike, vagy bármilyen más bankkártyás fizetés alkalmazása esetén már jóval a kampány beindítása előtt el kell kezdeni ezeket integrálni és tesztelni az oldalon, hogy élesben tökéletesen működjenek (hetekbe telhet ezek integrálása). A banki átutaláshoz semmi különleges nem kell, csak megadod az adatokat és kész.
- Szöveg, amivel eladsz – a fent említett külön aloldalra – landing oldalra – speciális értékesítési szöveg kell. Nem olyan, amit most írok, hanem más struktúrájú, más mechanizmusú, egy különleges gondolati ívet követő, olvasó gondolatait, érzelmeit, döntéseit befolyásoló szöveg. (És tessék, ennél a pontnál idejött a macska, és dorombolva ráfeküdt a kezemre…) Ezt hívjuk értékesítési szövegnek, így fogom alább is emlegetni.
- Kell egy rendelésfelvevő űrlap az oldalBA – pontosan ebbe a landing oldalba, nem bárhova a weboldalon, hanem ide, ebbe a kampányoldalba – melyet az 5-ös pont értelmében vagy a crm rendszer, vagy a hírlevélküldő rendszer biztosít, és amely mögött…
- …be van már állítva az automatizmus, ami azt tudja, hogy a rendelés űrlapon történő elküldése után egy fizetési – bankkártyás, vagy egyéb online fizetés esetén – vagy visszaigazoló oldalra irányítja a vásárlót, és azonnal küld egy visszaigazoló emailt a vásárlásról, és/vagy a fizetés teljesítéséről. Itt lehet egy pár kimenete a folyamatnak, nyilván azt kell konkrétan leprogramozni és beállítani, amely folyamatot előre kitaláltál. – Ezt a két pontot ki lehet váltani webshop motorral is, ahogy azt például itt, az én oldalamon láthatod működni.
- Kellenek szövegek a visszaigazoló oldalakhoz és levelekhez is.
- Kellenek emlékeztető levelek azoknak, akik nem fizetnek azonnal, hanem majd csak napokkal később. Amíg nem fizetnek, addig akár naponta lehet emlékeztetni a vásárlókat arra, hogy függőben van még a rendelésük. Ha ajándékot kínálsz fel azoknak, akik gyorsan fizetnek, akkor a gyorsan fizetés határidejére is emlékeztetni kell őket.
- Most, hogy megvan az értékesítés technikai alapja, jöhet a marketing! El kell döntened, hogy milyen MARKETING csatornákon keresztül tereled közvetlenül erre a kampányoldalra az embereket. Lehetőségek: közösségi média, PPC hirdetések (Ads, Facebook), sajtómegjelenés, rádióinterjú, saját email lista, mások email listája, stb.
- A kampány indulási napjára érdemes elkészülni egy csomó egyéb tartalommal, amelyek mindegyike kapcsolódik természetesen a kampányhoz, és közvetve vagy közvetlenül az aktuális kampány értékesítési eredményeit hivatottak emelni. Ezek a tartalmak: blogcikkek, értékesítési levél elemek, FB posztok, Ads hirdetés szövege/tartalma, FB hirdetés szövege/tartalma, PR cikkek más oldalakra, PR cikkek a szélesebb kört elérni képes médiumokba.
- Mindig örök kérdés, hogy mennyi tartalommal készüljünk? Mindig örök válaszom: amennyi a csövön kifér! Minden egyes forint befektetése a kampányba akár 10-12szeres megtérülést hozhat! Ha ezen akarsz spórolni, akkor a bevételeidet spórolod meg. Tehát kell egy csomó levél, és ki is kell ezeket küldeni, kell egy csomó poszt a blogra, kell egy csomó poszt a Facebookra – ennek a háromnak a tartalma lehet szinte szó szerint ugyanaz, hiszen amit kiteszel a blogra, arról mehet emailben az értesítés a listára, és kiteheted róla a FB-ra is a rövid ajánló posztot, de akár egészében is a teljes szöveget –, kellhet hirdetés, kellhet médiamegjelenés, kellhet BÁRMI, mert minden eredményeket hoz, hiszen felépítetted előzőleg az értékesítési folyamatot. Azoknak nem szokott a marketing kampány eredményt hozni, akik rosszul csinálták az előzetes lépéseket.
- Természetesen fel kell készülni a vevők kiszolgálására is. Megnövelt létszámmal, ügyfélszolgálati munkatárssal, magával a termékkel, szolgáltatással, stb.
- Utolsó teszt – minden működik? Befogadja az űrlap a megrendeléseket? Működnek a visszaigazoló oldalak, a fizetési oldalak, a levelek, a tárhely, a net? Minden rendben van a webshoppal? (ha azt használsz) Itt vannak a termékek a raktárban? Minden oké? Akkor indulhatunk! Felszállási engedély megadva, indulhat a kampány első napja!
- A kampányt felügyelni kell, tehát az első pillanattól az utolsóig oda kell rá figyelned, mert csak akkor fog eredményeket hozni. Ha te lazán veszed a dolgokat, hogyan várod el, hogy az egész világ azon görcsöljön, hogy neked nagy sikered legyen? Gyűjtened és analizálnod kell az adatokat. Hány ember nyitotta meg a leveleket? Hány ember kattintott rá a levelekben lévő linkre? (Ezt egy egyszerű linkrövidítő alkalmazással pontosan tudod mérni, de a hírlevél küldők is tudják ezt.) Hány ember olvasta el a blogposztokat? Hány ember látta a FB-on a megosztott posztokat? Hányan kattantak rá? Hányan mentek át közvetve vagy közvetlenül az értékesítési oldalra? Hányan vásároltak? Ezek a számok hogyan aránylanak egymáshoz? Megvan-e a minimum 1%-os vásárlási arány? (Értékesítési oldal látogatói/vásárlók száma 100:1 arányban LEGALÁBB aránylanak-e egymáshoz?) Ha rondák a számok – alacsonyak –, és nincs meg az 1%-os vásárlási arány, akkor be kell avatkozni, és hozzá kell nyúlni az értékesítési SZÖVEGHEZ, mert alapvetően ott lehet bibi! Lehet persze probléma az időzítéssel is, erről teljes körű képzést ad ez a tanfolyamom>>
- Ha szépen jönnek a számok és a vásárlók, akkor nyugi van, csak tolni kell végig a kampányt, ahogy kitaláltad előre.
- A kampány végének közeledtével – utolsó rendelési határidő – szemrebbenés nélkül át lehet térni a „nem sokára lejár a határidő” kommunikációra. Ebben az időszakban – a kampány végén – fogod leszüretelni az előző 19 pont gyümölcsét, mert a végére koncentrálódnak a vásárlási kedvek a leginkább. Közben is fognak vásárolni, de az utolsó napokban az egész addigi kampány összes, már megtörtént vásárlásának számát meg lehet sokszorozni akkor, ha nem felejtünk el szólni a lejáró határidőkről az embereknek. A határidőket bele lehet írni a PPC hirdetésekbe is, és mindenhol hinteni kell ezt infót: mindjárt vége, 3… 2… 1… és VÉGE!
Bármi is lesz az eredmény, az előre kiírt határidő leteltével le kell zárni a kampányt, és meg kell szüntetni a rendelés lehetőségét (vagy el kell tüntetni az akciós árat, az ajándékokat és bónuszokat). Az utolsó utáni pillanatban becsúszókat, pár perccel lemaradókat természetesen nem kell elzavarni, ilyen csúszások adódhatnak abból is, hogy másképp jár az órájuk. - A kampány végén jól kifújjuk magunkat, és kielemezzük az egészet: mit rontottunk el? Mit csináltunk fantasztikusan jól? Ha újra kezdhetnénk, hogyan csinálnánk? Összességében elégedettek, vagy elégedetlenek vagyunk? Min fogunk javítani a következő kampányunknál? Milyen hibát nem fogunk elkövetni soha többé? Mik a legnagyobb tanulságok? Mivel fogjuk megünnepelni a fantasztikus menetelést? Aztán kezdődhet az egész elölről, mert úgy szép az élet, ha zajlik – meg ha jó sok pénz ömlik be a bankszámlára :).
Jó munkát!
Vidi Rita